Bánat és
bocsánat
Keresztény
ember számára a megbocsátás kötelesség, amire leggyakrabban az Úr imája
emlékeztet bennünket: „Bocsásd meg vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk az
ellenünk vétkezőknek…”.
Az
imában nincs kifejezetten benne, de tudnunk kell, hogy a megbocsátás
elengedhetetlen feltétele a bánat és a bocsánatkérés, hiszen az Isten is csak
úgy bocsátja meg vétkeinket, ha megbánjuk azokat, és bocsánatot kérünk az
elkövetésükért. Márpedig Isten semmiképpen sem kér az
embertől olyat, amit ő maga sem tesz meg. A megbocsátást ma összekeverik
az ellenségszeretet parancsával, és lelki, érzelmi aktusnak tekintik, amikor a
sértett megbékél, és már „nem haragszik”. Pedig Krisztus tanítása szerint a
megbocsátás azt jelenti, hogy „tagja lehetsz Krisztus szeretetközösségének”.
Az
evangéliumokban Jézus, amikor kifejezetten a megbocsátási kötelezettségről
tanít, mindig megemlíti szükséges előfeltételként a bánatot: „Ha testvéred
megbántott, menj, és figyelmeztesd négyszemközt. Ha hallgat rád, megnyered
testvéredet. Ha nem hallgat rád, vigyél magaddal egy vagy két másik embert,
hogy két vagy három tanú bizonyítsa a dolgot. Ha ezekre sem hallgat, jelentsd
az egyháznak. Ha az egyházra sem hallgat, vedd úgy, mintha pogány volna vagy
vámos.” (Mt 18,15)
Eszerint a tanítás szerint a bánat nem más,
mint egy szűrő: Aki képes a bánat gyakorlására, az alkalmas Isten országára, és
kötelező neki megbocsátani. Aki nem képes megbánni vétkét, az nem testvér
többé, úgy kell tekinteni, mint pogányt, vagy vámost. Magyarul, nem
tagja többé annak a közösségnek, amelynek a létrehozásáért Krisztus közénk
jött, és amelyért főpapi imájában így imádkozott: „Legyenek mindnyájan egyek.
Amint te, Atyám bennem vagy s én benned, úgy legyenek ők is eggyé bennünk,..” (Jn 17,21).
Ez
a szeretetegység az Isten országa, és ezt a szeretetegységet kell itt
megteremtenünk a világban ahhoz, hogy Isten akarata „miképpen mennyben,
azonképpen itt a földön is” megvalósuljon. De ezt a
szeretetegységet csak arra alkalmas emberekkel lehet megteremteni. Az
ellenségesen viselkedő, megbánást nem tanúsító emberrel nem lehet
szeretetegységre lépni, vagyis nem kell, sőt, nem is szabad az ilyennek
megbocsátani, nem szabad a közösségbe bebocsátani, mert szétszórná, tönkretenné
azt. Az más kérdés, hogy az ellenséget szeretni kell, imádkozni is kell értük,
sőt, bocsánatot is lehet kérni elkövetett vétkeikért helyettük és nevükben
Istentől, de megbocsátani, vagyis közösségre lépni velük nem szabad, mert amíg
ellenség, nem alkalmas arra, hogy tagja legyen Krisztus Testének, az Egyháznak,
mint szeretetközösségnek.
„Arról
tudják majd meg rólatok, hogy a tanítványaim vagytok, hogy szeretettel vagytok
egymás iránt.” (Jn 13,35)
Vagyis Krisztus közösségének felismerhetőnek kell lennie az emberi közösségek
között, mégpedig arról, hogy szeretettel vannak egymás iránt a közösség tagjai.
Mint tudjuk, az apostoli időkben ez a szeretetegységre való törekvés meg is
valósult. A Krisztus tanítása szerinti egyházban a vétek már a felmerülése
pillanatában reakciót váltott ki azáltal, hogy a kárvallottnak figyelmeztetnie
kellett a vétkest. Először diszkréten, majd tanúk, illetve az egyház
nyilvánossága előtt, és ha az sem használt, ki kellett zárni a közösségből. Ez
volt a közösség önszabályozó rendszere, ami biztosította a szeretetegység
tisztaságát.
Ezt
a nélkülözhetetlen szabályrendszert ma az egyház nem, illetve csak nagyon
korlátozottan, a bűnbánat szentségének kiszolgáltatásánál használja: Pap általi
feloldozásban csak az részesíthető, aki valóban megbánta bűnét. Viszont a keresztény közösség mindennapi életéből ez a gyakorlat
kiveszett, és ennek köszönhetően Krisztus szeretetközössége – az Egyház – a
társadalomban már nem felismerhető. Megszűnik kovásznak lenni. Amint kilépünk a templomajtón, nyomtalanul
beleolvadunk a szekularizált, vallástalan, ateista alapon működő társadalomba
azzal a biztatással, hogy ott éljük meg egyéni tanúságtétellel
kereszténységünket.
Van-e
így esélye Krisztus tanításának arra, hogy átjárja a társadalom közösségét?
Természetesen nincs, hiszen az egyénnél a közösség mindig erősebb, így a világ
kovásza fogja a maga képére alakítani Krisztus egyházát. Krisztus tanítása
pedig egyre inkább kiszorul a társadalomból. Ennek következtében a társadalom megindul
a romlás irányába, hiszen kivonták belőle az egészséges fejlődést, a növekedést adó Életet, vagyis Krisztus tanítását.
Hogyan
élhetnénk meg társadalmi szinten azt a szeretetegységet, amelyről felismernék
az emberek, hogy Krisztus tanítványai vagyunk? – Nyilvánvalóan úgy, hogy
visszatérünk a megbocsátás Krisztus tanítása szerinti gyakorlatához, vagyis
elkezdjük számon kérni megtévedt testvéreink vétkét, vagyis elkezdünk foglalkozni a közösség ügyével, ami azt jelenti,
hogy odafigyelünk a politikára is, hiszen a politika nem más, mint a „közösség
ügye”.
A
mai gyakorlat szerint a bűn személyes ügy, ami kizárólag Istenre és a bűnösre,
esetleg a gyóntató papra tartozik, még akkor is, ha a bűn nyilvánvaló, vagyis a
közösség által is ismert. Ez a helytelen gyakorlat vezetett oda, hogy pl. a
magyar katolikus vagy protestáns elismert és köztiszteletnek örvendő tagjai
azok a politikusok, akik megalkották azt a „magzatvédelmi” törvényt, aminek a
nevében az elmúlt húsz év alatt több mint egymillió magzatgyilkosság történt az
országban! Micsoda égbekiáltó botrány ez, Kereszt(y)ény Testvéreim! Ma vasárnap van, de már készen áll az
asszonyoknak az a kb. 800 fős listája, akiknek a magzatait – a fenti
„magzatvédelmi” törvény alapján – az előttünk álló héten is kiszakítják anyjuk
biztonságot adó méhéből. Tudjuk jól, hogy a kis magzat is érez, hiszen küzd és
védekezik a gyilkos fogó ellen, de szemet hunyunk felette, hogy a vasárnapi
ebédünk bőségesebb és zavartalanabb legyen. Miféle emberek vagyunk mi…?
Magyarországon
ma több mint 7 millió keresztény él. – Miféle közösség az, ahol ilyent
törvényesen meg lehet tenni? Hogyan vegyülhetnek el Krisztus követői egy ilyen
magzatgyilkos közösségben? A Kereszténydemokrata Néppárt ma kormányalkotó erő,
és amikor felvetődött a kérdés, hogy újra kellene szabályozni a „magzatvédelmi”
törvényt, elütötték azzal, hogy most nem időszerű, egyelőre elég, ha az új
alkotmány kimondja a magzati élet védelmét. – Halottak. Az ilyen politikusok
mind élő halottak, meszelt sírok, bűzös, undorító tartalommal.
Gondolunk-e
ilyenkor arra, hogy a politikus „testvéreink” döntéseiben – akiket valószínűleg
a mi szavazatunk is támogatott a törvényhozásba jutásukban –, a mi akaratunk is
megtestesül? A politikus ereje a választói szavazatok összegződéséből adódik.
Ha rászavazunk, akkor a mi igenünk is megtestesül az ő döntéseiben, s ha nem
kérjük számon bűnös tettét vagy mulasztását, részesei leszünk vétkének. A finnyás keresztény közösség ma úgy tesz, mintha a
törvényes magzatgyilkolás kizárólag a szerencsétlen asszonyok és a véres kezű
orvosok ügye lenne. Pedig az igazság az, hogy sokunk szavazatával megerősített
politikusok hozták létre és tartják életben az ezt megengedő Isten és
emberellenes törvényt, és így mi is részesei vagyunk ennek a szörnyű,
égbekiáltó bűnnek! És ne legyen kétségünk afelől, hogy ezért a
döntésünkért is – mint minden cselekedetünkért – felelnünk kell majd a földi
életünk végeztével.
Ez
persze csak a legdurvább, legégbekiáltóbb példája keresztény közösségünk
mulasztásának, de számos más példát is látunk arra, amikor a keresztény
politikus Krisztus tanítása helyett az aktuális „politikai érdeket” követi,
vagyis nem Krisztus tanítása szerint alakítja a közösség életét. A „politikai
érdek” pedig egy olyan valami, aminek szellemében lopni, csalni, hazudni is
lehet, adott esetben még a gyilkosságok fölött is szemet lehet hunyni, – ha a
helyzet úgy kívánja. Mert ugye a hazugság és a korrupció az egy nagyon csúnya
dolog – kivéve ha a kedvenc pártunk az elkövető – mert
akkor ez politikai szükségszerűségből fakadó bocsánatos bűnné szelídül.
Testér!
Amíg így gondolkozol, ne csodálkozz, hogy az országodban túlárad a bűn és annak
minden szennyes következménye, hiszen Te magad is részese vagy az elkövetésnek,
amikor ilyen politikusokra szavazol. Nem hiszel Krisztusnak! Nem hiszed, hogy
lehet a tanítása szerint élni! – Ez az igazság. Erről van szó. Mert ha mi
komolyan vennénk kereszténységünket, vagyis komolyan vennénk Krisztus
tanítását, akkor csakis olyan embereket választanánk politikusnak, aki
vállalja, hogy Krisztus tanítása szerint alakítja a közösség életét. Sajnos,
nem ezt tesszük, és ilyenkor súlyosan vétkezünk!
Csodálkozunk,
hogy romlik, pusztul a társadalmunk, növekszik a bűn, romlik az erkölcs?
Ráadásul ahelyett, hogy magunkba néznénk, többnyire az ateista, liberális
politikusokat hibáztatjuk, őket tesszük felelőssé a romlásért, pedig ők csak
azt teszik, amit az ő meggyőződésük diktál. – De Testvér! Talán az ő dolguk
lenne jelenvalóvá tenni a társadalom életében Krisztus tanítását? Talán ők
kaptak erre küldetést? – Ugye, hogy nem! Te meg én, és a többi megkeresztelt
kaptunk küldetést arra, hogy közösségi életünkben Krisztus tanítását
jelenvalóvá tegyük. Erre a jelenlegi demokratikus rendszer legális lehetőséget
ad, hiszen tetszésünk szerint megválaszthatjuk, hogy kire szavazunk. A mi
tetszésünk pedig csak az lehet, ami Krisztus tanítása szerint való.
A világ a politikusok ígérete alapján választ. Magasabb nyugdíj, több munkahely,
fejlődő gazdaság, és sorolhatnánk a többnyire soha meg nem valósuló, és számon
sem kérhető ígéreteket. A keresztény ember számára ezek az ígéretek nem
jelenthetnek semmit. A mi egyetlen és döntő kérdésünk
az lehet, hogy a jelölt képes-e Krisztus tanítását képviselni a közösség
vezetésében, vagy sem? – Az összes többi kérdés ehhez képest másodlagos.
Ha őt is ugyanaz a Lélek vezeti, mint bennünket, akkor ez nekünk elég. Ha így
választunk politikusokat, akkor majd lesz feltámadása az országnak, akkor majd Isten akarata, „amint a mennyben, azonképpen itt
a földön is” megvalósul. Ez a mi óriási lehetőségünk.
Krisztus
tanítása csodálatos kincs, és ezt a kincset Ő ránk bízta. Jelenleg nem élünk
vele. Elástuk, mint az a bizonyos haszontalan szolga. Viszont még mindig nem
késő. Bánjuk meg mulasztásunkat, ássuk elő kincsünket, és TEGYÜK JELENVALÓVÁ A
KÖZÖSSÉG ÉLETÉBEN KRISZTUS TANÍTÁSÁT, hogy Krisztus valóban
Feltámadhasson közöttünk.
Baja,
2012. május 27.