Hogyan működhetne az Országgyűlés pártok
nélkül?
A
pártok ideológiai alapon megosztják és szembeállítják egymással a választókat,
azt az érzetet keltve, mintha a különböző pártokkal szimpatizáló választók
érdeke különbözne egymástól. A jól bevált régi trükköt, az „osztd meg és
uralkodj” elvét alkalmazzák.
Hogyan
működne az Országgyűlés pártok, pártfrakciók nélkül?
Úgy,
mint bármelyik egészséges szervezet, frakciózás, megosztottság nélkül,
egységben, egyetértésben, a különböző területekről érkező érdekek
összehangolásával. Így működik minden országos szervezet, szakmai kamara, de
így működnek maguk a pártok is. Nem tűrik el a frakciózást, mert tudják, hogy
az megosztottságot, gyengülést okoz. (A pártban való frakciózásért – nem is
olyan nagyon régen – még halálbüntetés is kinézett.) A megosztottságnak semmi
alkotó szerepe nincs, egyetlen eredménye, hogy gyengíti az ily módon
létrehozott szervezetet.
A
kormányra és ellenzékre történő megosztás azt eredményezi, hogy gyakorlatilag
mindig csak az Országgyűlés fele hatékony! Az ellenzék akár haza is mehetne a
választás után, mert az országot 50% +1 szavazattal kormányozzák. Az ellenzék
soha egyetlen elképzelését nem tudja megvalósítani a kormánypárt akarata
ellenére. A legtöbb, amit tehetnek, hogy interpellációkban kérdéssel
fordulhatnak egy-egy súlyos választói érdeksérülés folytán a kormány tagjaihoz,
de ezeknek semmilyen gyakorlati eredménye nincs. Kijelenthetjük tehát, hogy a
kormányra és ellenzékre osztott Országgyűlés mindig fél kapacitással dolgozik.
Ezzel
szemben az egyéni választókerültekből kikerülő képviselők mindegyike részt
venne a törvényalkotó munkában, és csak olyan határozathoz adná a szavazatát,
ami a területen élők érdekeivel összeegyeztethető lenne. Utasítással senki sem
kötelezhetné, viszont egy-egy fontosabb döntés előtt mindig kikérné a
választókerületéhez tartozó önkormányzatok, érintett szakmai, civil szervezetek
(köztük a pártok), falugazdászok véleményét, illetve lakossági fórumokon
tájékozódna közvetlenül a választóktól is.
A
választókörzetében kialakult vélemények összegzésével menne a törvényhozásba
minden képviselő, és ezek eredőjeként, a bölcsesség és a józan belátás alapján
tett kölcsönös engedmények után hoznák meg az ország érdekének leginkább
megfelelő döntést.
Tehát
az ország háza nem politikai cirkusz, pártfrakciók küzdőtere, hanem alkotó
közösség lenne. Ebben a rendszerben képviselőnek csak az lenne alkalmas, aki
képes a közösségi munkára, az együttműködésre.
Ahhoz,
hogy ezt elérjük, át kell alakítani a képviseleti rendszert. Ennek első lépése
a pártlisták eltörlése, aminek eredményeként a képviselők kiszabadulnának a
pártirányítás alól, és választói ellenőrzés alá kerülnének.
Ezt
követően akár képviselőink által, akár közvetlen népszavazás útján megvonnánk a
pártoktól a jelenleg nekik juttatott milliárdokat, így ők is csak annyi pénzt
kapnának, mint a többi civil szervezet. Ez végképp odajuttatná a pártokat,
ahová az Alkotmány szerint is valók: A civil szervezetek közé.
A
képviselő választáshoz szükséges pénzt nem a pártok, hanem a választókerületek
kapnák, hiszen az ő képviselőjük kiválasztásáról van szó. Ők osztanák szét
igazságosan azon szervezetek és képviselők között, akik a megfelelő számú
kopogtatócédula összegyűjtésével jogot szereztek a kampányban való részvételre.
Így
működhetne az ország pártok nélkül, békében, egységben és egyetértésben.
Pártok
természetesen lehetnének, és a többi civilszervezethez hasonlóan szabadon
folytathatnák az Alkotmány szerinti tevékenységüket, de nem rendelkeznének a
képviselőinkkel és ezáltal nem uralnák az országunkat.