Mi a baj a pártok politikai
hatalomgyakorlásával?
A
pártok hatalomgyakorlásával nem lenne semmi probléma, ha ebbéli működésüket
jogilag rendezett körülmények között végeznék.
A
baj az, hogy a pártok jogilag szabályozatlanul, felelősség nélkül vannak jelen
az ország irányításában.
Az
Alkotmány
két összefüggésben is foglalkozik a pártok működésével:
3.
§.(2) A pártok közreműködnek a népakarat kialakításában és kinyilvánításában.
3.
§.(3) A pártok közhatalmat közvetlenül nem gyakorolhatnak. Ennek megfelelően
egyetlen párt sem irányíthat semmiféle állami szervet.
Tehát
az Alkotmány szerint a pártok ugyanazt tehetik, mint bármelyik civil szervezet:
Élve a gyülekezés és véleménynyilvánítás szabadságával, közreműködhetnek a népakarat kialakításában, kinyilvánításában.
Tehát nem irányítják a népakaratot, mint az egypárti diktatúrában tették, még
csak nincs is kötelező szerepvállalásuk ezzel kapcsolatban csak
közreműködhetnek a népakarat kialakításában, kinyilvánításában.
Ezzel
összhangban a pártok létrehozása is az egyesülési jogról szóló 1989. évi
II. törvény alapján történik épp úgy, mint az országban működő sok ezer
civil szervezeté. E tekintetben semmi különbség nincs a pártok és a
civilszervezetek között.
Ezen
kívül létezik az 1989. évi XXXIII. törvény a
pártok működéséről és gazdálkodásáról, amely azon egyesületekre vonatkozik,
akik az őket bejegyző bíróság előtt kijelentik, hogy magukra nézve kötelezőnek
ismerik el a törvény előírásait. Ezekből lesznek az úgynevezett politikai
pártok, de ez a törvény a hatalomgyakorlás szempontjából nem ad semmilyen
többlet felhatalmazást a többi civil szervezethez képest.
A
párt működése fejezet egyetlen mondatból áll: A pártok munkahelyen (szolgálati helyen, tanintézetben) szervezetet nem
hozhatnak létre és nem működtethetnek.
A
következő fejezet a pártok megszűnését szabályozza, majd jön a lényegesebb, a
pártok vagyonáról és gazdálkodásáról szóló fejezet. Ebben bőkezűen ellátják
magukat költségvetési pénzekkel és egyéb állami juttatásokkal. A javakból csak
az országos listát állító, illetve az Országgyűlésbe ilyen módon képviselőket
juttató pártok részesülnek. Ez a fejezet készíti elő a jelenlegi
kétpártrendszer kialakulását azzal, hogy a kis pártokat – a többi civil
szervezettel együtt – kizárja a támogatásból.
A
törvény 2003. évi módosítása további költségvetési pénzek lehívását teszi
lehetővé ún. pártalapítványok létrehozásával, tudományos, ismeretterjesztő, kutatási és oktatási feladatok
végzésére. Az erre juttatott összeg az elmúlt 5 évben – miközben a
társadalomtól folyton a megszorítások elviselését kérték –, 15-20 szorosára
növekedett.
Ugye,
kedves Olvasó mindannyian érezzük, milyen jelentős előrelépések történtek ennek
következtében a társadalom tudományos, ismeretterjesztő, kutatási és oktatási
területein?
E
törvény 9. § (1) így szól: A
pártok kötelesek minden év április 30-áig az előző évi gazdálkodásukról szóló
beszámolót (zárszámadást) a Magyar Közlönyben, valamint saját honlappal
rendelkező pártok a honlapjukon is - e törvény 1. számú mellékletében
meghatározott minta szerint - közzétenni.
Lehet,
hogy én kerestem rosszul. de a két nagy párt honlapján ilyen beszámolót nem
találtam.
Visszatérve
az eredeti probléma felvetéshez látjuk, hogy a pártok hatalomgyakorlása jogilag
megalapozatlan. Semmilyen ilyen jogosultságuk nincs, sőt, kifejezett tiltásuk
van a hatalom közvetlen gyakorlására. Nyilván az elmúlt egypárti diktatúra
emlékére született ez a tiltás, amikor még az állampárt közhatalmi funkciót is
betöltött.
A
rendszerváltással a pártok a közhatalom közvetlen gyakorlásától elálltak, de a
listaállítási jog biztosításával megszerezték maguknak a jogot arra, hogy a
hatalomgyakorlás eszközeit, a képviselőket kézbe vegyék, és ez által
kisajátítsák maguknak az ország fölötti hatalmat.
Közhatalmat
közvetlenül nem gyakorolnak, de ők döntik el, hogy ki gyakorolhatja. Innentől
kezdve a pártok döntenek el mindent, hogy mi fog történni az országban, épp
úgy, mint az egypárti diktatúrában. Ők döntik el, hogy milyen törvények
szülessenek, kiket érintsen hátrányosan, kiknek kedvezzenek. Ők döntik el, ki
legyen az államfő, alkotmánybíró, főügyész, LB elnök, stb., de a
kuratóriumokban ők döntik el azt is, ki legyen a rádió, a televízió elnöke, kik
kerüljenek az állami vállalatok felügyelő bizottságaiba, igazgatótanácsaiba, ki
gazdálkodjon a nemzet vagyonával, egyszóval a társadalom minden fontos részét
ellenőrzésük alatt tartják a politikai pártok. A választóknak annyi lehetőségük
maradt, hogy a pártok jelöltjei közül kiválaszthatják azt a személyt, akik a
törvényhozásban a hatalmat gyakorolni fogják.
Tehát a jelenlegi gyakorlat azért
alkotmányellenes, mert a választók csak választanak, de hatalmat nem
gyakorolnak! A hatalmat az
gyakorolja, aki a képviselők munkáját irányítja, befolyásolja. Az Alkotmány
szerint ez a jog kizárólag a népet illetné meg. A politikai pártok a listaállítás jogával magukhoz ragadták a
képviselők irányítását, és ezzel gyakorlatilag megszerezték az ország feletti
hatalmat is. Ez minden bajnak az alapja.
A lista a pártok trójai falova, melyen
keresztül belopakodnak a hatalomba, kézbe veszik a nép képviselőit, és
gyakorolják azt a hatalmat, amely a jogállam szerint a népet illeti. Azt tesznek az országban, amit akarnak, felelősséggel
nem tartoznak semmiért. Ez a felelőtlenség vezetett oda, ahol most tartunk.
Ennek kell véget vetnünk ahhoz, hogy az országunk normális, megbízható
fejlődési pályára álljon.
A helyzet rendezéséhez vezető út első
lépése a pártlisták eltörlése. Ezt
követően még sok tennivaló marad, de a legfontosabbat, a pártok direkt
hatalomgyakorlását ezzel már megszűntetjük. Ezt követően jöhet a többi
aprómunka, amelyre a következő írásokban láthatnak javaslatot.