AZ ÉLET
DEFINÍCIÓJA
Az elmúlt évtizedekben fantasztikus technikai
fejlődésen ment át az emberiség, és mégis, ha beütjük a Google keresőjébe „az
élet definíciója” kifejezést, akkor azt a választ kapjuk többféleképpen
megfogalmazva, hogy: NEM TUDJUK.
Na tessék! Emberek az űrben, számítógép minden lakásban,
világot behálózó bonyolult technikai rendszerek mindenfelé, de a legfontosabb
kérdésre, hogy mi az élet, vagyis hogy mi a különbség az élő és az élettelen
anyag között, még mindig nem tudjuk a választ.
Álljunk már meg egy pillanatra. Valóban nem tudjuk? Ha nem
tudnánk, akkor azt sem tudnánk eldönteni egy dologról, hogy élő-e, vagy
élettelen. Pedig valljuk be őszintén, ilyen problémája az átlagembernek
egyáltalán nincs, de még az élet fenntartásával foglalkozó orvosoknak sem
nagyon van. Lehet, hogy első pillantásra nem, de rövid vizsgálódás és némi idő
eltelte után szinte százszázalékos biztonsággal meg tudjuk mondani valamiről,
hogy élő-e, vagy élettelen.
Hogyan lehetséges ez? – Hiszen a tudomány még nem adta meg
az élet definícióját, e nélkül pedig elvileg nem lehetne egyértelműen
megállapítani egy-egy környezeti elemről, hogy élő-e, vagy élettelen. Ez
vicces! HA A KÖZNAPI EMBER EL TUDJA VALAMIRŐL
DÖNTENI, HOGY ÉLŐ, VAGY ÉLETTELEN, AKKOR EZ AZT JELENTI, HOGY MÉGIS CSAK KELL
LENNIE VALAMILYEN ÍRATLAN DEFINÍCIÓNAK, amit mindenki használ, és
amit a tudomány ez idáig még nem volt képes megfogalmazni!
Mi lehet ez a definíció? Végezzünk egy gondolatkísérletet,
egy köznapi példán keresztül nézzük meg, hogyan dönti el az átlagember egy
bizonytalan dologról, hogy élő-e vagy élettelen: Az erdőben sétálva látunk az
avarban egy szőrpamacsot, amiről ránézésre nem tudjuk eldönteni, hogy egy élő
állatka-e, vagy valami más. – Ilyenkor mit teszünk? Veszünk egy botot, megbökjük
és figyeljük a tetem mozgását. Ha csak annyit mozdul, amennyit a botunk bökött
rajta, akkor azt feltételezzük, hogy élettelen. Ha a bot által okozott mozgáson
túli mozgást is tapasztalunk, akkor feltételezzük, hogy valamilyen élőlénnyel
van dolgunk. Ennyi.
Ezzel a bökő mozdulattal 99%-os biztonsággal el tudjuk
dönteni, hogy a vizsgált rendszer élő, vagy élettelen. Ez pedig azt jelenti,
hogy az élet kulcsa a reakciók különbségében rejlik. Nézzük, mi ez a különbség.
Az élettelen szőrpamacs esetén csak annyit mozdult a tetem, amennyit böktünk
rajta a botunkkal, vagyis az észlelt jelenség – az elmozdulás – tisztán oksági
alapon megmagyarázható.
A másik, a bonyolultabb dolog, amikor a tetem „életre kel”,
elmenekül, vagy támadólag a bot felé kap, stb., vagyis valamilyen önálló, aktív
mozgást végez. Ha ezt látjuk, akkor tudjuk, hogy a szőrpamacs valójában egy élő
állat, ami amellett, hogy oksági alapon működik, tehát a bökés hatására
elmozdul, azon túl még valami célja is van, nevezetesen: menti az irháját az őt
ért támadással szemben. E kétféle reakcióból 99%-os biztonsággal el tudjuk
dönteni, hogy élővel, vagy élettelennel van dolgunk, bármiféle tudományos
vizsgálat nélkül. Ezt a pontosságot egyébként bármelyik tudományos vizsgálat
megirigyelhetné. A fennmaradó 1% az az eset, amikor a kis állat már halálán van
annyira, hogy nem tud élőként reagálni, vagy a védekezése éppen az, hogy
halottnak tetteti magát. A vizsgálat során pedig azt nézzük meg, hogy a
rendszer tisztán oksági alapon viselkedik, vagy az okság mellett célszerűség is
jellemzi a viselkedését.
Ezzel meg is fogalmaztuk az élet azon definícióját, amelyet
a köznapi életben használunk: A TISZTÁN OKSÁGI
ALAPON VISELKEDŐ RENDSZEREK ÉLETTELENEK. HA AZ OKSÁG MELLETT CÉLSZERŰSÉG IS
JELLEMZI A RENDSZERT, AKKOR ÉLNEK. Ez a megállapítás csak a
természetes úton létrejött rendszerek esetén igaz, mert az élővilág, – csúcsán
a megismerő emberrel –, rengeteg célszerű rendszert képes létrehozni, az
állatok fészkétől az ember különböző eszközein át a számítógépig, ami már a
legmagasabb rendű tevékenységet, a gondolkodást modellezi. Ezekre az eszközökre
azt mondhatjuk, hogy célszerűek, de ezek maguktól, véletlenül soha nem jöttek
volna létre, ezek mögött mindig valamilyen élő rendszer célszerű cselekedte
áll.
OK és CÉL – nézzük, mi ez a két fogalom. A közös bennük az,
hogy hatással vannak a környezetükre, vagyis megváltoztatják a környezetüket.
Nézzünk példát az OK-ra: Ha a nap süt, felmelegszik a
levegő. Ebben a példában a napsütés okként jelenik meg, az okozat pedig a
levegő felmelegedése lesz. Látjuk, hogy az ok időben megelőzi az okozatot,
vagyis először megtörténik az ok, majd bekövetkezik az okozat. Először süt,
majd ezt követően melegszik fel a levegő.
És most nézzünk példát a cél fogalmára. Sándor bemegy a boltba
vásárolni. Sándor azért megy be a boltba, hogy vásároljon, vagyis Sándor
mozgását egy később bekövetkező esemény határozza meg: Először történik meg az
okozat (bemegy a boltba), és időben később következik be az ok, vagyis a
vásárlás. Az olyan okot, ami időben az okozat után következik be, célnak
nevezzük.
Visszatérve az erdőben talált szőrpamacsra, ott magát az
okozatot vizsgáltuk, hogy abból következtetni tudjunk a rendszer természetére.
Azt mondtuk, ha a reakció tisztán oksági, akkor nagy valószínűséggel élettelen
anyagról beszélhetünk. Ha viszont valamilyen célszerű viselkedést is mutat –
pl. belekap a botba, vagy felpattan és elfut vagy elrepül -, akkor minden
bizonnyal élőlénnyel állunk szemben.
Hol jelenik meg ebben a viselkedésben a cél? Ott, hogy a
kis állat célja a saját életének védelme. Minden élő rendszereknek célja van,
amelyet egyik nagy költőnk így összegez: „Az Élet él, és élni akar.” (Ady
Endre: Intés az őrzőkhöz). Ezért száll szembe az őt támadó bottal, vagy menekül
el előle. Mert célja van, a cél pedig az élete fenntartása.
Fizika –
biológia
Most nézzük meg, hogyan kezeli a tudomány a rendszerek
célsági-oksági természetét.
Fizika: A fizikai rendszerek
leírása, szerkezeti felépítése és viselkedésének magyarázata mindig szigorúan
oksági alapon történik: A vizsgált rendszernek ilyen-olyan energiája van, amely
ha kölcsönhatásra lép környezetével, maga a rendszer és az ő környezete így-úgy
változik. – Erről szól a fizika. Szó sincs arról, hogy bármilyen élettelen
anyagi rendszereknek valamilyen célja lenne. (Természetesen minden esetben
magára hagyott fizikai rendszert vizsgálunk.)
Tehát a fizikai rendszerek nem ismerik a cél fogalmát, sőt,
a jelenlegi fizikai ismeretünk szerint nem is ismerhetik: A fizikai világképünk
egyik legfontosabb törvénye az úgynevezett kauzalitás, mely szerint az oknak
mindig meg kell előznie az okozatot. A fizikai rendszerek tisztán
oksági alapon működnek, mert a téridő szerkezete kizárja azt, hogy a fizikai
rendszerek viselkedésére, egy időben később bekövetkező, jövőbeni esemény
hatással legyen: Vagyis a fizikai rendszereknél a CÉLSZERŰSÉG kizárt, nem
létezhet.
A fizika az idődimenziót három részre osztja: múlt, jelen,
jövő. A fizikai rendszerek az idő mentén mindig a múltból a jövő felé haladnak,
és a közöttük létrejövő az ok-okozat is ennek megfelelően alakulhat, a
környezetünk fizikailag csak így kezelhető. Az élettelen fizikai rendszerek nem
is tudhatnak az idődimenzió létezéséről, nem emlékezhetnek a múltra, nem
láthatják a jövőt, a változásaik mindig a jelenben történnek. Sőt, nem
tudhatnak a térbeli környezetükről sem! Az
élettelen anyagi részecskék úgy mozognak a téridőben a múltból a jövő felé,
hogy sem a térbeli környezetükről, sem az időbeni változásukról nem juthat el
hozzájuk semmilyen információ, a fénysebesség, mint határsebesség miatt.
Ezért aztán az élettelen anyag nem foglalkozik sem magával,
sem a környezetével. Ha letesszük, ott marad, ott megy tönkre, elavul,
szétmállik, és ez őt egyáltalán nem zavarja. Ha összetörik, neki úgy is jó, nem
akarja magát meggyógyítani, vagyis a teljességét, az „egész”-ségét helyreállítani, nincs „ön-tudata”, nincs semmi, de
semmi célja. A fizikai rendszerek viselkedésének oka mindig a „múltban” van,
ezért a fizikai rendszerek, tisztán oksági alapon,
maradéktalanul leírhatók!
Biológia: Az élő rendszerek
viselkedése ezzel szemben egészen más. Csapjunk fel egy biológia könyvet, és
látni fogjuk, hogy a biológiai rendszerek természetét alapvetően a célszerűség
jellemzi: A fák azért igyekeznek mélyre ereszteni gyökereiket, hogy minél
tovább vízhez jussanak, a ragadozót nagy tépőfog, a prédaállatot gyors láb
jellemzi, és így tovább, százával hozhatjuk a példákat. Az élő szervek
leírásánál, azon túl, hogy milyen molekulákból, sejtekből áll, a biológia azt
is vizsgálja, hogy az adott szervnek mi a célja, mi a feladata a szervezet
fenntartásában. És ha erre rájöttek, csak akkor mondhatják, hogy megismerték a
kérdéses biológiai szervet. Tehát az élő
rendszereket az okság mellett egy bizonyos célszerűség is jellemzi:
Az élő rendszereknek tudomásuk van az időbeni létezésükről, van valamilyen
meghatározható céljuk, tudnak arról, hogy a jelent követően lesz egy jövőbeni
állapotuk is, és megpróbálnak úgy viselkedni, hogy az majd – a saját
szempontjukból – mind kedvezőbb legyen.
Az élő rendszerek tudnak a saját térbeli kiterjedésükről
is, és ha abban valami sérülés, hiba történik, rögtön megpróbálják azt
helyreállítani. Tudnak az időbeli létezésükről is, illetve nem csak tudnak
róla, hanem egy igen fontos, meghatározó céljuk az, hogy létezésük időben mind
tartósabb, hosszabb legyen, vagyis ragaszkodnak az élethez, tehát az élő
rendszereknek tudomásuk van az idődimenzió létezéséről! Íme a különbség az élő és élettelen
rendszerek között. Ha tud az idődimenzió létezéséről, akkor élő, ha nem, akkor
élettelen.
Tehát amikor botunkkal megbökjük az ismeretlen
szőrpamacsot, tulajdonképp azt kérdezzük tőle: Tudsz-e az idődimenzió
létezéséről, vagy sem? – Ez az a tulajdonság, ami megkülönbözteti az élőt az
élettelentől. – Íme a bölcsesség, amelyet minden ember birtokol és használ, de
az érzékszervekre alapozott tudomány nem tud megfogalmazni. Miért? - Mert AZ IDŐDIMENZIÓ NEM ÉRZÉKELHETŐ! Vegyük sorra az
érzékszerveinket: Látás, hallás, tapintás, szaglás, ízlelés. Melyikkel
érzékeljük az időt? Egyikkel sem. Ha viszont nem érzékeljük, honnan tudhatunk
róla? – Ugye, milyen érdekes kérdés?
Tény, hogy az idődimenziót nem valamelyik testi
érzékszervünkkel érzékeljük, hanem „tudunk” róla. Tudjuk, hogy van. A
tudatunknak van egy olyan képessége, hogy képes megjegyezni a térbeli állapotok
időben egymás utáni sorozatát. TEHÁT MÉGISCSAK
LÉTEZIK HATODIK ÉRZÉKSZERVÜNK, ÉS EZ A TUDATUNK. Azzal vagyunk
képesek érzékelni környezetünk idődimenzió menti tulajdonságait. Érezzük,
mennyi egy másodperc, egy óra, nap, év, stb., jól érzékeljük a közöttük lévő
különbségeket, és nagyon jól kezeljük a háromdimenziós (térirányú) környezetünk
negyedik dimenzió menti tulajdonságait.
Anyag –
tudat
Tudjuk; hogy ez a képességünk az élettelen anyagtól nem
származhat, hiszen az nem tudhat magáról (a térbeli kiterjedéséről és a térbeli
környezetéről), merthogy – a fénysebesség, mint határsebesség miatt – nem
érkezhet hozzá semmilyen információ a környezetéből. És nem tudhat az
idődimenzió létezéséről sem, hiszen az a térirányok mindegyikére merőleges.
Mint ahogy X; Y; Z; térirányok mindegyike merőleges a másik kettőre, úgy az
idődimenzió (T) is merőleges a tér mindhárom irányára. Ez az oka annak, hogy az
idődimenziót érzékszervileg nem tapasztaljuk.
Gondoljunk bele; ha egy mozifilmet úgy akarunk megnézni,
hogy a mozivászon merőleges a szemhártyánkra, akkor a filmből nem fogunk látni
semmit. Ott megy az orrunk előtt, de mi nem látunk mást, csak a mozivászon
élét, és fogalmunk sincs, milyen képeket vetítenek a vászonra, mert a
szemhártyánknak nincs a mozivászonnal párhuzamos kiterjedése. Pontosan így
vagyunk az idődimenzióval is: merőleges a szemhártyánkra is, mint minden testi
sejtünkre, ezért semmilyen információ nem juthat el hozzánk az idődimenzióból.
Ha viszont nem érzékeljük, akkor hogy tudhatunk róla, honnan tudhatunk a
létezéséről? Úgy, hogy a memóriánk, mint valami filmszalag, rögzíti az
érzékszerveink által a térbeli környezetünkből származó információkat – hangzik
a válasz. Viszont ahhoz, hogy ez így legyen, szükségszerű és ELENGEDHETETLEN FELTÉTEL, HOGY A TUDATUNKNAK AZ
IDŐDIMENZIÓVAL PÁRHUZAMOS, VAGYIS IDŐ MENTI KITERJEDÉSE IS LEGYEN! Ez a tulajdonsága teszi alkalmassá
arra, hogy felfogja és elraktározza a környezetétől kapott hatásokat.
Összegzés:
Fentieket összefoglalva azt mondhatjuk, hogy az
élet definíciója a következő:
A TERMÉSZETES ÚTON
LÉTREJÖVŐ, CÉLSZERŰEN VISELKEDŐ RENDSZEREKET ÉLŐLÉNYEKNEK NEVEZZÜK.
Az élőlények fizikai értelmezésével kapcsolatban a
következő főbb megállapításokat tehetjük:
A tisztán
okszerű viselkedés következménye az ENTRÓPIA NÖVEKEDÉSE, vagyis a leépülés, a
rendezetlenség növekedése, minek eredményeként a magasabban szervezett rendszer
fokozatosan leépül, szétesik. – Így viselkedik a magára hagyott élettelen
anyag. Tudjuk, hogy aminek nem viseljük gondját, az tönkremegy. Ezért az
épített környezetünk folytonos fenntartást igényel.
A célszerű
viselkedés
eredménye az ENTRÓPIA CSÖKKENÉSE. mikor a kevésbé szervezett alkotókból magasabban szervezett
rendszerek jönnek létre. Az élő anyag így viselkedik. A környezete alacsonyabb
szintű elemeit magába építve növekszik, fejlődik, virágot, gyümölcsöt, utódot
hoz létre, közben folyamatosan gondoskodik a magas szervezettségének
fenntartásáról.
– Egészen addig, amíg él. Mert amikor elpusztul, akkor az
alkotók viselkedése hirtelen megváltozik, és elkezdenek tisztán oksági alapon
viselkedni, vagyis leépülni, lebomlani. Azt a pillanatot, amikor a célszerűen
viselkedő élőlény elkezd tisztán okszerűen viselkedni, halálnak nevezzük. Ettől
kezdve elkezd leépülni, mert elhagyta az a láthatatlan erő, ami addig az
idődimenzió menti – célszerű – viselkedését szervezte, fenntartotta.
Látjuk, hogy az élet titkainak fürkészése kivezet bennünket
a jól ismert három térdimenzióból, és átvezet a negyedik, az idődimenzió
világába. Ott működik az a láthatatlan, nagyon intelligens erő, ami az
élettelenből élőt varázsol, és amit az átlagember egyszerűen csak úgy nevez,
hogy LÉLEK.
A lélekről
Sikerült tehát fizikailag igazolni a láthatatlan létező, a
LÉLEK létezését. Tudunk az idődimenzió menti kiterjedéséről, és azt is tudjuk,
hogy a lélek egy sokdimenziós – tehát sok, egymástól független tulajdonsággal
jellemezhető – rendszer. Tekintve, hogy sem az idődimenziót, sem pedig a lélek
többi dimenzióját fizikailag – háromdimenziós testünkkel – nem érzékeljük, a
lélek természetéről csak közvetett megállapításokat tehetünk, melyek a
következők:
·
A
lelki tartományból hozzánk, – a tudatunkba, még pontosabban az elménkbe –
érkező információkat érzéseknek nevezzük. Az érzések rendkívül bonyolult, sok,
egymástól független tulajdonsággal jellemezhető, vagyis sokdimenziós dolgok.
Sokkal bonyolultabbak annál, hogy a tudomány nyelvével, – ami a matematika –,
korrektül meg tudnánk őket fogalmazni. A lélek viselkedése számunkra
érzésekben, érzelmekben nyilvánul meg.
·
Az
élő és az élettelen anyag viselkedésének különbségéből látjuk, hogy a lélek
természete pontosan ellentétes az anyag természetével. Az élettelen anyag
fokozatosan leépül, míg az elő anyag jellemzője a növekedés, a fejlődés.
·
Az
élettelen anyag alkotóinak legalapvetőbb természete a szembenállás, a
hatás-ellenhatás szigorú törvénye, amit röviden önzésnek nevezhetünk, és aminek
eredménye a leépülés.
·
Az
élő anyag alkotóinak jellemzője az „együttműködés”, aminek feltétele az
önzetlenség, és ennek lehet eredménye a növekedés.
·
Az
evangéliumi kinyilatkoztatásból tudjuk, hogy a Teremtő Isten Lélek, és a
lényege egyetlen szóval jellemezhető: SZERETET.
·
Ahogy
az anyag legalapvetőbb természete a hatás-ellenhatás, úgy a Lélek legalapvetőbb
természete a szeretet. Ez a kétféle, egymással pontosan ellentétes erő, az
emberben – és tkp. minden élőben – egyszerre van jelen. De az élők közül csak
az embernek adatott meg az a szabadság, hogy saját tetszése szerint döntsön a
kétféle természet között. Az igaz vallások tanításai, különböző fokon ugyan, de
mind arról szólnak, hogyan kell az embernek a szeretetet, az önzetlenséget
választania az önzéssel, az ellenségeskedéssel szemben.